top of page

ביצועים משופרים בחזית הטכנולוגיה

מאת: גלי לויטה ליבוביץ, דה מארקר

גלי לויטה ליבוביץ - The Marker

אתגרי המחקר המדעי והטכנולוגי מחייבים שילוב אופטימלי בין מערכות מדידה ואנליזה מתקדמות, התאמה מדויקת של שיטות המדידה וידע מקצועי הדרוש לתפעול, תחזוקה, כיול והתאמה לחדשנות הטכנולוגית. החברה הישראלית הוותיקה "ד"ר גוליק - פתרונות מדעיים", שמספקת ציוד אנליטי-מדעי למעבדה ולקווי ייצור, מסייעת ללקוחותיה להגיע לביצועים משופרים באמצעות פתרונות מדעיים ויצירת ערך משמעותי ללקוח.


בכל תחום הדורש מכשור מתאים ומתקדם, יש גם צורך בידע וניסיון כיצד לתפעל את הציוד, במטרה להשיג תוצאות מרביות, וגם כדי למקסם את פעילות המוצר - בין אם מדובר בשלב הפיתוח או היישום. זה בדיוק תפקידה של החברה הישראלית הוותיקה "ד"ר גוליק - פתרונות מדעיים", שנחשבת למקצועית ומובילה בתחומה ומספקת פתרונות מדעיים ותמיכה למעבדות ולקווי ייצור. הפתרונות כוללים בין השאר, מערכות אנליטיות, אפיון ביו-פיזיקלי של חומרים, כימיה אורגנית וביו טכנולוגיה, מערכות תפעול ויישום טכני, תמיכה אפליקטיבית, פיתוח שיטות, כיול ו-ולידציה. "בנוסף להיותנו ספקי המכשור המתקדם והחדשני ביותר, הפכנו גם למקור ידע מהימן ומקצועי. כחברה המובילה טכנולוגיות בתחום מערכות מדעיות במעבדות ובקווי הייצור, אנו מחויבים לתת מענה לצרכים ולדרישות של לקוחותינו גם על-ידי שירות מקצועי איכותי, וצוות מוסמך ומוביל בתחומו", מסביר משה כהן, מנכ"ל החברה בשמונה השנים האחרונות, שמספר גם כי עם לקוחות החברה נמנות חברות מובילות בשוק ובמגוון רחב של תחומים.


"ד"ר גוליק פתרונות מדעיים" עוסקת ביבוא, שיווק, תמיכה יישומית, פיתוח שיטות, שירות והדרכה לציוד מעבדה, כמו גם ניתוח מידע ותוצאות , לרבות ניתוח כימי, פיזי ומבני של חומרים. "ניתן למצוא את הפתרונות שלנו אצל אלפי עסקים בישראל, כולל מעבדות סטארט-אפ, אוניברסיטאות, מכללות ומפעלים ישראלים גדולים מוטמע בתהליכי הייצור", מספר כהן ומדגיש, כי הפתרונות המדעיים הנמצאים בחזית הטכנולוגיה, ניתנים על-ידי החברה במטרה להביא את הכלים הנכונים והידע הרלוונטי לחוקרים ולתעשייה המתקדמת בישראל במגוון תחומים: רפואה, הנדסת חומרים, אנרגיה מתחדשת, פלסטיקה, קנאביס, תעשיות ביטחוניות, מזון ועוד.


האיש שלא נולד עם מבחנה של זהב בפה

החברה הוקמה לפני 33 שנים על-ידי אורי גוליק ובנו, ערן גוליק. ד"ר אורי גוליק - מאנשי הכימיה הוותיקים בארץ, בוגר תואר ראשון ושני בכימיה באוניברסיטה העברית ירושלים ודוקטורט מטעם מכון ויצמן, שלא נולד עם מבחנה של זהב בפה. ד"ר גוליק שהחל את דרכו ב"כור-כימיה", זיהה את הצורך במכשור אמיתי איכותי ומתקדם והבין את חשיבות ההתאמה של המערכת למטרה. במסגרת פגישותיו עם הלקוחות, הוא נחשף לחוסר הידע שהיה קיים בהפעלת המערכות ואת הדרישה לקבלת פתרונות, ויחד עם ערן גוליק (בוגר כימיה מאונ' בר-אילן)צמחה הפעילות לחברה מובילה בתחומה. כהן מסביר: "ד"ר גוליק הבין שהעובדים לא תמיד יודעים להפעיל את המערכות שהם מקבלים, וגם לא מתאימים את הפונקציונליות שלהן לחדשנות ולשיטות המתקדמות. למרות שעברו שנים רבות, משבר הקורונה הוכיח שוב את הצורך בשירותים אלו, גם באון-ליין, אנו ממשיכים להיות למוקד של ידע".


כיום עובדים בחברה המשפחתית כ-30 אנשי מקצוע, רבים מהם בעלי ותק של 12 שנה ויותר, רובם ככולם עם תארים בתחום המדעים או הטכנולוגיה. כל אנשי הצוות, לדבריו של כהן, מספקים שירות איכותי העומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. "יש לנו תרבות ארגונית מיוחדת, שמטרתה להעלות חיוך על שפתי העובדים, מבלי לוותר על מקצועיות ומומחיות. זה בא לידי ביטוי בארוחות משותפות בשולחן האבירים שלנו, בהיכרות עמוקה של כל חברי הצוות ובאווירה המיוחדת שעוברת ללקוחות שלנו, שזוכים גם הם לחיוך והרגשה טובה".


מענה מקצועי מיטבי מבית ומחוץ

החברה מורכבת משלוש מחלקות נושאיות, בנוסף למחלקות שירות הלקוחות, הלוגיסטיקה והאדמיניסטרציה: מחלקת כימיה אנליטית - המאפשרת מדידת הרכב החומרים, כדוגמת הרכב המים עבור תקני איכות, או הרכב החומר הפעיל בתרופות ; המחלקה השנייה מטפלת בתחום הכימיה אורגנית וביוטכנולוגיה ובכל נושא הטיפול בצומח, מיצוי, הפרדה ומדידות אורגניות ; המחלקה השלישית עוסקת באפיון פיזיקלי של חלקיקים המאפיינים את החומר, מבחינת גודל, צורה, דחיסות, צמיגות, אורך חיים, יציבות, תכונות פיזיקליות ואופן השימוש. דוגמה למוצרים שמקבלים מענה הוא הקפה המוצק, שאמור לשרת את המשתמש גם בתצורה נוזלית, או משחת שיניים שאמורה להשתנות בצמיגותה  בעת הצחצוח. בנוסף, ניתן מענה של שירות טכני ותחזוקה, גוליק אקדמי המציע מידע מחקרי, הדרכות, ומערכת בק-אנד - שאחראית על התשתיות ועל הייבוא, הייצוא והמחסנים.


כהן מתייחס ליתרון נוסף של החברה - שותפות ארוכת שנים עם היצרנים והספקים הטובים ביותר בעולם, שנותנים מענה מקצועי 24/7, ידע עצום, מדידות אנליטיות, מידע מחקרי ורמת מחויבות שלטענתו יוצאת מגדר הרגיל המיטיבה עם לקוחות החברה.


שותפות עם הלקוחות

בידול נוסף של חברת ד"ר גוליק, הוא הראייה של המנכ"ל והצוות כולו את הלקוחות, כשותפים לכל דבר ועניין. "ההצלחה שלנו ושל הלקוחות שלנו אחת היא. ברגע שגורם מסוים רוכש מאתנו פתרונות ושירותים, או מבקש את הידע שאנו מייצרים וצוברים, נוצרת מערכת יחסים ארוכת טווח. במסגרת זו הוא מקבל התאמות, פתרונות וגם שירותי כיול ו-ולידציה ותיקונים, המסייעים במיקסום הפעילות והייצור", מגלה כהן ומסביר: "חברה שחווה תקלה במערכת ייצור או במוצר הסופי, בין אם רכשה את הציוד מאיתנו או שלא, מקבלת הדרכה כיצד לעבוד נכון, לייעל את הפעילות ולבצע אוטומציה. אותם גורמים מקבלים גם מענה לכל שאלה או סוגיה שעולה ודורשת את ההתייחסות המקצועית שלנו. אנחנו נמצאים בכל רגע נתון בלב העשייה של הלקוח והופכים לבני בית, וכך לומדות חברות רבות לעבוד אחרת ועושות קפיצת מדרגה בכל הנוגע למחקר, ייצור או טיב המוצר הסופי. חשוב להבין כי לא כל הגורמים יודעים לעבוד נכון עם החומר ולהתאים את עצמם לטכנולוגיות החדשות או לדרישות הרגולטוריות החדשות שיש בשוק. לכן, אנו דואגים כל הזמן להתקדם ולקדם את הלקוחות שלנו. רק לאחר שאנו לומדים איפה נמצאים הפערים, מה חסר ואיך אנחנו יכולים להשתלב.


"דוגמה נוספת לסיוע המקצועי שאנו מספקים היא לחברות סטרט-אפ שנמצאות בשלב בו אין תקציב למכשור הדרוש", הוא מוסיף. "אותן חברות מוזמנות לבצע את המדידות אצלנו, או להשכיר את המערכות הרלוונטיות, עד שיגיע המימון הדרוש, ואף להגיש לנו ממצאים ולקבל מאתנו סיוע של ניתוח מידע ופתרונות. זהו ביטוי נוסף לקשר היום-יומי, וזו השותפות שאנו מציעים כחברה - לא רק מכשור אלא גם מעטפת הכוללת את כל מה שצריך, החל מציוד ועד שירותי מעבדה, מחקר וליווי. במידה ויש לאחד מלקוחותינו רעיון שמצליח במסגרת הפעילות במעבדה והוא זקוק לעזרה, אנחנו גם מצטרפים לדיונים ולתהליך, עם כל הידע והניסיון שלנו, כדי לתת לו ערך מוסף ולאפשר חיסכון של זמן וכסף".


הדור הבא של פרויקטים - אנרגיה, פודטק ורפואה

בעולם האנרגיה המתחדשת, מייצגים לקוחות החברה טכנולוגיות פורצות דרך ועשייה מתקדמת, כפי שמסביר כהן: " חברת סטורדוט (StoreDot) המשתמשת במספר מערכות שנרכשו מאתנו ומשמשות את צוות המו"פ, החל מששלב הפיתוח ועד לשלב בקרת האיכות. מדובר בצוות מבריק שאתו ביצענו אפיון גודל חלקיקים ואבחון אגרגטים בפורמולציה לסוללה לרכב, לצורך ייעול תהליך ייצור והפחתת פגמים במוצר.

כך גם חברת סולארדג', שמפתחת ממירים לאנרגיה סולארית ומבצעת, בעזרת הציוד הייחודי שלנו, מדידות בתחום של מיקרו וננו חלקיקים אשר עוזרות לתכנן שיפורים במוצר דרך אפיון מדויק של תערובות החומרים המשמשים במוצר.

חברת ניו-רוקט הינה חברה מרשימה שאנחנו בטוחים שישמעו עליהם עוד בעתיד שמפתחת מנועים רקטיים לשימושים בחלל החיצון הפועלים על בסיס דלק ג'ל מהפכני כאשר אנחנו מאפיינים איתם את התכונות הפיזיקליות – אנו בטוחים שזה נותן להם את הידע להמשיך ולהצליח ברעיון החדשני.

כהן מציין גם את תעשיית הפודטק המשגשגת שזוכה לסיפורי הצלחה רבים, ביניהם חברת "פלנטיש" שבעזרת "ד"ר גוליק" מבצעת אפיון ראולוגיה (חקר זרימה ותכונות מרקם של החומר) של "דיו" צמחי להדפסת נתחי דג סלמון. "כך גם חברה שפתחה תחליף לביצים שבדקה בעזרתנו גודל חלקיקים של אבקות חלבונים ממקורות צמחיים שונים . החברה כבר משווקת את המוצר בהצלחה רבה בשוק הישראלי. 'קינוקו-טק' היא חברה מבטיחה נוספת, אתה אנחנו מבצעים חקר זרימה ותכונות מרקם של מוצר מזון צמחוני עם תכולת נוטריינטים וחלבון גבוהה. ויש עוד חברות רבות, גדולות וקטנות, חלקן מפתחות שיטות על מערכות ואחרות מבצעות מדידות שירות מתקדמות", הוא מסביר ומדגיש: "זה מאוד מרגש להרגיש חלק, אפילו קטן, ממיזמים נפלאים של אנשים מוכשרים ומבטיחים, שנדמה שישנו את עולם המזון".

גם חברות תרופות עושות שימוש במכשירי החברה לבדיקות איכות: "במקרה מסוים בו עסקנו, ובזכות מעבדת QC שבודקת את איכות התרופה, נראו הבדלים במרכיב הפעיל, ללא איתור מקור הבעיה. במסגרת השירותים שאנו מציעים, ערכנו מספר בדיקות בכמה מכשירים, במטרה לאפיין פיזיקלית גודל, צורה וריכוז של התרופה. תוצאות הבדיקות העלו כי זרימת חלקיקי האבקה נפגעת וכך זיהינו את שורש הבעיה. זו בדיוק הדוגמה כיצד הבדלים קטנים יכולים ליצור שינוי גדול ומשמעותי", הוא מסכם.


המטרה - חוויית לקוח הטובה בתעשייה

כחברה שמספקת ידע עצום, נטועים שורשיה של ד"ר גוליק עמוק באקדמיה, ולראייה, הנוכחות המאסיבית ברוב האוניברסיטאות בארץ, כדוגמת הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות ; מעבדות הטכניון המתקדמות, שמקבלות תמיכה ושירות למערכות הרבות שנמצאות ומתפקדות על בסיס יום-יומי ; מכון ויצמן למדע; אונ' בר אילן; מעבדות המחקר של אוניברסיטת תל-אביב המנהלות מערכות מתקדמות ; האוניברסיטה העברית בירושלים והמכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת.

לפני שנתיים הוקמה "גוליק אקדמי" - פעילות שהלכה וצברה תאוצה בתקופת הקורונה, עם מעל 25 קורסים שמוגשים באון-ליין או מתקיימים בחברה עצמה. "חברות גדולות כקטנות מגיעות אלינו במטרה לקחת חלק בימי עיון ולקבל ידע מקצועי חשוב ומתקדם", מספר כהן. "היתרון המרכזי הוא היכולת להתאים את הקורס לצרכי הלקוח, כמו גם פיתוח שיטות, ניתוח נתונים ועיבודן לשימוש החברה ובהתאמה לדרך בה היא פועלת.

"אנחנו נותנים מענה לכל נושא שמכיל בתוכו פיסת מדע ודורש התאמה, בין אם בשימוש הראשון במערכת, או במטרה לשלב את הפעילות על-פי קריטריונים מתקדמים", מסכם המנכ"ל. "אנו שואפים להיות הבחירה המקצועית הראשונה עבור לקוחותינו והספקים איתם אנו עובדים, בתחום מערכות מדידה מדעיות, תמיכה אפליקטיבית, השירות הטכני ומוצרי ה'היי לבל' שאנו מספקים, כך שחוויית הלקוח והמקצועיות לה הם זוכים, תהיה הטובה ביותר בתעשייה".

bottom of page